We zijn weer thuis! - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van EBO - WaarBenJij.nu We zijn weer thuis! - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van EBO - WaarBenJij.nu

We zijn weer thuis!

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg EBO

14 November 2011 | Verenigde Staten, Boston

Vanochtend om kwart over zeven landden we op Schiphol, na een mooie, intensieve reis naar Boston en Providence. We hebben deze week veel geleerd over de Essential Schools, over de Habits of Mind en over het werken met portfolio’s. We bezochten Mission Hill Elementary School en waren onder de indruk van hoe de missie van de school in de dagelijkse praktijk zichtbaar wordt: Be kind and work hard. Na een bezoek aan Francis W. Parker High School in Devens vertelden sommigen ’s avonds enthousiaste verhalen over de kwaliteit van de reflecties van leerlingen. Stuk voor stuk spraken scholen als Mission Hill, Francis W. Parker en the Learning Community tot de verbeelding en brachten ons op nieuwe ideeën. We zagen mooie praktijkvoorbeelden van portfolio-assessment en spraken hierover met leraren, leerlingen en ouders. Sommigen van ons namen deel aan een CitySearch en kwamen in contact met de rauwe dagelijkse realiteit in Amerikaanse probleemwijken, waar armoede, werkloosheid en criminaliteit heersen. We leerden hoe veel jongeren in deze wijken zonder diploma de school verlaten. Maar we zagen ook hoe scholen als The Met en Mission Hill het verschil maken in het leven van deze jonge mensen. We ontmoetten inspirerende mensen, zoals Ayla, de schoolleider van Mission Hill. We zagen Jennera, Ann en Kathy aan het werk, stuk voor stuk kanjers van leerkrachten. Tijdens The Fall Forum volgden we workshops over uiteenlopende onderwerpen zoals intrinsieke motivatie, digitaal portfolio, performance assessment en gedifferentieerde instructie. We hoorden Dennis Littky spreken over de geschiedenis van The Met School en Deborah Meier en Alfie Kohn over de betekenis van spel voor de ontwikkeling van kinderen.
Van al deze mensen hebben we geleerd. Maar we hebben ook geleerd door samen een week lang met elkaar op te trekken, kennis uit te wisselen, ervaringen te delen, met elkaar in gesprek te gaan, te discussieren en te reflecteren. We vormden een bont gezelschap van schoolleiders, leraren, studenten, opleiders en onderzoekers. Juist door die variëteit hadden we elkaar veel te vertellen.
Vanochtend op Schiphol hebben we afscheid genomen van elkaar: moe (sommigen van ons zelfs meer dan dat), maar ook voldaan en met veel mooie herinneringen.
Dank je Sjannie, Gerard, Yolande, Diana, Hilde, Lindy, Friedeke, Rianne, Janske, Renske, Lynette, Bart, Willem en Marja voor de vele leermomenten, maar zeker ook voor de lol en de fijne sfeer die deze reis van begin tot eind gekenmerkt heeft.
Jos

• 14 November 2011 - 15:16

Janske:

Zeer zeker waar! Een hele geslaagde reis. En de verhalen en foto's op deze site zullen een mooi aandenken zijn :).

• 14 November 2011 - 15:29

Janne&Pien:

ik heb het hele reisverslag gelezen en het ziet er super uit! toch ben ik blij dat mama weer thuis is want we hebben haar wel gemist!
    groetz janne en pien

• 14 November 2011 - 16:22

Rianne:

Helemaal kapot thuis op de bank dit teruglezend krijg ik weer een grote lach op mijn gezicht. Was top!

• 14 November 2011 - 17:53

Ester:

Jullie hebben ws meer gekregen dan alleen antwoord op jullie vragen..

Mooi te lezen.

Marja, gelukkig ben je weer veilig thuis!

Kunnen we weer gauw afspreken en bijkletsen.(volgens mij voldoende stof...)

Grtz en tot snel!

• 14 November 2011 - 17:56

Yolande:

Na 3 uurtjes geslapen te hebben kon ik vanmiddag al mijn ervaringen vertellen aan mijn dochter die thuis is. Teveel ervaringen om goed te kunnen vertellen en soms zelfs met enige emotie. Het was fantastisch, leerzaam en gezellig!

• 14 November 2011 - 23:32

Gerard:

Mooie ervaringen opgedaan in Boston en Providence. Heel veel indrukken die vragen om ordening. Hoe kunnen we onze collega's deelgenoot maken, zodat we als 'Palet' er ons voordeel mee kunnen doen. Vandaag op school met deze en gene flarden van 'amazing & awesom' indrukken gedeeld. Ik als enthousiast verteller en zij als welwillend toehoorder.
    Er moet nog een professionele slag gemaakt worden.
    Eerst maar de biologische klok finetunen. Het voelt nog Bostonvroeg in de avond.Jetlag komt wellicht morgen.
    Reisgenoten: het was mij een groot genoegen in jullie inspirerende gezelschap te verkeren. Complimenten voor Jos en Willem voor hun uitstekende voorbereidende werk!!
    Ik zie uit naar de evaluatie.

• 16 November 2011 - 13:11

Bart:

In één woord: Awesome!

• 18 November 2011 - 15:42

Ton Van Rijn:

Geweldig leuk om jullie reisverslagen en foto's te lezen en te zien. Voor mij natuurlijk een en al herkenning. Ik hoop, dat het voor iedereen veel heeft opgeleverd. Voor mij in ieder geval wel. Ook steil ik het op prijs om een permanente rlatie vanuit Wittering.nl met De Kempel te gaan opzetten. Jullie groep sprak me erg aan en met een Jos en een predicaat beste opleiding is dat natuurlijk een geweldige kans.
    Geniet nog maar lekker na en tot ziens op De Kempel of in Wittering.nl