Vrijdag 11 november, The Fall Forum - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van EBO - WaarBenJij.nu Vrijdag 11 november, The Fall Forum - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van EBO - WaarBenJij.nu

Vrijdag 11 november, The Fall Forum

Door: EBO

Blijf op de hoogte en volg EBO

11 November 2011 | Verenigde Staten, Boston

Vrijdag 11 november

Openingssessie

Na een reisje in de bomvolle shuttle van het hotel naar The Fall Forum, konden we genieten van mooie Afrikaanse trommelmuziek tijdens het eten van ons calorierijke ontbijt.
De openingssessie startte typisch Amerikaans met heel veel 'thank you's' en geapplaudisseer, met hier en daar het ophemelen van studenten en The Met School.
Het thema van de conferentie was: Conversation Among Friends

Er waren een aantal sprekers op het toneel verschenen. Allereerst Spreker Dennis Littky. Hij is de medeoprichter en co-directeur van Big Picture Learning en The MET Center in Providence.
Ze zijn 27 jaar geleden met 5 personen in Providence gestart. Het begon met Ted Sizer, die lezingen gaf en boeken schreef over High Schools. Hij werd de directeur van de CES (Coalition of Essential Schools).
Een aantal studenten vertelden hun succesverhaal. Zo was er het verhaal van een student, wiens droom het was om de meest succesvolle ontwerper te worden. Hij had slechte ervaringen met een vorige school en kwam zo bij de MET terecht. Tijdens zijn studie is hij op het idee gekomen om zijn eigen bedrijfje op te starten, met zelf ontworpen barbie-kleding. Vergelijkingen al's 'The Next Prada' werden, in zijn eigen woorden, veelvuldig gemaakt.

Samengevat ging het allemaal over hoop en verandering. Vijf studenten van de afdeling Media zingen daarom een prachtig zelfgemaakt lied hierover: 'Change the world'.

De directeur van een CES-school sprak vervolgens over dat de gedachte van CES in de organisatie en in het bloed van de mensen moeten zitten. Zorg voor een professionele cultuur waar leerkrachten werken met kinderen in een lerende organisatie. Wij moeten ons verantwoorden aan de ouders van de kinderen

Advisory
Na de openingssessie kon ieder in kleine groepen informatie krijgen over de workshops, zodat er een goede keuze gemaakt kon worden. Er was een voorstelrondje en daarna werd er in duo's uitgewisseld om tot een juiste keuze te komen.

Lunch
Lunchen was mogelijk op The MET School zelf, of je kon er voor kiezen om de stad in te duiken. Het grootste deel van onze groep had voor optie 2 gekozen, terwijl er ook leden achterbleven om de plaatselijke lekkernijen te scoren.

Workshops
Tijdens het middaggedeelte kon ieder een tweetal workshops volgen, passend bij de eigen interesse. Hieronder geven we een korte beschrijving van 3 workshops.

21st Century Skills in CES Classrooms
Centraal in deze worskhop stonden de vaardigheden, die een kind in deze tijd nodig moet hebben om met succes te leven en te werken. Leerlingen moeten essentiële vaardigheden leren om succes te hebben in de huidige wereld, zoals kritisch denken, probleem oplossen, communicatie en samenwerking. De Skills zijn verbonden met de CES principes.
Het praktische gedeelte van dee workshop bestond uit het bespreken en maken van een stappenplan, waarin de 5 stappen van de aan te leren vaardigheid staan beschreven. De leerkracht kan zo'n kaart maken, maar kan ook groepen leerlingen vragen de kaart te maken.
Tevens wordt er ingegaan op Math Triath, waarbij complexe rekenvraagstukken in groepen opgelost moeten worden. Het kan een week duren voordat het probleem is opgelost, waardoor de kinderen dus ook een week de tijd krijgen om dit op te lossen. Dit maakt de opdracht een geschikte uitdaging om na het 'verplichte' werk te gaan maken.

Keeping the Focus: Setting the tone for authentic and relevant work.
By Mike Schmoker.
Deze workshop gaat over de focus op leren en welke 3 sleutelelementen je daarbij gebruikt als leerkracht:
- Wat leer je de kinderen
- Hoe leer je ze het
- Academische geletterdheid (Academic Literacy)

Bij het 'wat we ze leren', heb je als leerkracht een goed curriculum nodig.
Wat betreft het 'hoe we het ze leren':
Checken of ze het snappen en herhalen is essentieel: korte directe instructie en dan aan het werk.
Een goede instructie is de belangrijkste factor om leerlingenresultaten verbeteren.
Wat betreft het 'authentiek lezen, schrijven en spreken':
Kinderen kritische denkers maken
Hoe meer je leest, hoe beter. Het is daarbij belangrijk om kinderen allerlei soorten teksten aan te bieden, als fictie en non-fictie.
Schrijven moet authentiek zijn, bijvoorbeeld een brief aan de directeur over nieuwe prullenbakken op de speelplaats.

Sleutelfactoren bij het ontwerpen van lessen:
- Duidelijke doelen
- Teaching/modeling: uitleggen, voordoen, instructie, niet alleen praten (5 minuten regel), niet langer dan 5 tot 7 minuten praten en dan de kinderen iets laten doen, zo werkt het brein van kinderen. De spanningsboog van kinderen is niet langer dan 7 minuten.
- Begeleid inoefenen, op een niveau wat ze aankunnen, gedifferentieerd
- Check of ze het begrijpen, formaties beoordelen: kritisch en kijk wie het begrepen heeft.

Tegeltje:
Werk nooit harder, dan je leerlingen!
Goede leerkrachten hebben hard gewerkt voordat de kinderen aan de lessen beginnen. Daarna moeten de kinderen het werk overnemen en uitvoeren.

Goede boeken die je kunt lezen in dit kader:
- Focus
- It starts with a spark.

Designing your own classroom
Inrichten van een klaslokaal, hoe doen we dat? We kunnen opvallend veel leren van een Apple Store. Hoe is deze ingericht?
Veel mensen praatten over hun ervaringen met het ontwerpen van een school of klaslokaal. Het is belangrijk om de kinderen eigenaar te maken van hun lokaal. De inrichting kan goed samengaan met de ideeën van de kinderen. Wat willen zij? Hoe willen zij dat hun klas eruit ziet? Wat voor meubels willen de kinderen in hun ruimte?
Enkele ideeën voor het klaslokaal:
- TL bakken uit, sfeerverlichting aan (met dimmer)
- Planten
- Gordijnen
- Kleden
- Lekkere stoelen/banken

Het is een sterk middel om de kinderen hun lokaal te laten tekenen en samen te kijken wat realistisch is. Op deze manier maken de kinderen hun eigen lokaal, zonder dat er verwachtingen geschept worden die nooit mogelijk zijn. Gewoon een kwestie van een goed gesprek.

Een droom van de kinderen, met betrekking tot hun eigen school bijvoorbeeld een boomhut bouwen op de speelplaats: zelf laten regelen en zelf een plan laten schrijven. Projectmatig werken is hier het trefwoord, waardoor de kinderen veel meer en veel realistischer leren dan wanneer ze alles overnemen uit een boek. Economie, bouwkunde, vergunningen, brieven schrijven naar de gemeente, gesprekken voeren met ambtenaren enz. Alles kan binnen dit soort projecten vallen.

Al met al was het een zeer interessante dag, waarin we wederom veel geleerd hebben. Het plezier was erg afhankelijk van de keuze van de workshops, maar over het algemeen was iedereen tevreden over de resultaten.

Na de lange dag luisteren en 'interactief bezig zijn', hebben we heerlijk ontspannen gegeten bij een grill-restaurant in het centrum van Providence. Hier hebben we de verjaardag van Friedeke gevierd (een dag te vroeg, maar volgens Nederlandse maatstaven precies op tijd), en zijn we dik tevreden door de taxi terug naar ons hotel gebracht.

Op naar dag 2 van The Fall Forum!

Cheers!
Bart en Sjanny